Všem členům České Händelovy společnosti (ČHäS)
v sobotu dne 27. srpna 2022 od 14.30 hodin se na multižánrovém festivalu “Theatrum Kuks 2022” uskutečnil, v refektáři hospitálu v Kuksu u Jaroměře/Dvora Králové nad Labem, koncert komorního souboru “Temperament 430”, jehož vedoucí je paní Jindra Černá, řádná členka České Händelovy společnosti (dále jen “ČHäS”). Součástí koncertu, nazvaného Triumf času a pravdy, byla veřejná prezentace druhého vydání händelovské monografie Pavla Polky “Triumf času a pravdy”, původně připravovaná do koncertní galerie “Art Space” v Praze na Starém Městě na 29. listopad 2021, leč nakonec zmařená sílící vlnou koronavirové epidemie – dne 18. listopadu 2021 jsme akci vzhledem k mimořádně napjaté zdravotní situaci v plném rozsahu bez náhrady odvolali. Tím vítanější se stala možnost představit knihu právě na festivalu v Kuksu, a sice se souborem, se kterým jsme počítali pro termín 29. listopadu 2021, a s programem nelišícím se příliš od programu sestaveného pro koncertní galerii “Art Space”. Návštěvníci koncertu si vyslechli následující skladby Georga Friedricha Händela a Georga Philippa Telemanna (1681–1767):
Účinkovali: Irena Troupová, soprán; Jindra Černá, příčná flétna; Lucie Hůlová, housle; Helena Matyášová, violoncello; Jiřina Marešová, varhanní pozitiv.
Před prvním hudebním číslem koncertu a mezi hudebními čísly následujícími četla herečka Eva Burešová z monografie Pavla Polky “Triumf času a pravdy” příznačné ukázky vybrané autorem. Vedle autora se prezentace zúčastnil grafik Libor Hofman z Úholiček, autor obálky a frontispisu, a sochař Petr Novák z Jaroměře, autor Händelovy busty z roku 2002. Podle snímku jejího hliněného modelu, pořízeného Václavem Novákem (1930–2013), otcem autora, vytvořil Libor Hofman obálku. Autorský sádrový odlitek předmětné plastiky byl u příležitosti koncertu/prezentace knihy instalován v Kuksu, a sice přímo v místě konání akce, tj. v refektáři špitálu (v severovýchodním rohu sálu), kam byl, spolu s podstavcem, přepraven s maximální opatrností osobním automobilem z Galerie Petra Nováka v Jaroměři-Josefově, Bastionu č. IV. V severozápadním rohu sálu je trvale vystaven sádrový odlitek měděné busty hraběte Františka Antonína Šporka (Sporck; 1662–1738), budovatele kukského areálu, z pomníku v nedalekém městysu Choustníkovo Hradiště; pomník, slavnostně odhalený dne 7. července 1901, je dílem libereckého sochaře Eduarda Gerharda. Obě busty, Händelova a Šporkova, tak spolu mohly určitým způsobem komunikovat nad hlavami hrajících hudebnic, kteréhožto zvláštního fenoménu si všimli i někteří, zřejmě citlivější návštěvníci. – Zájem o prezentovaný knižní svazek byl enormní. Pavel Polka i po koncertu odpovídal na řadu věcných dotazů týkajících se práce na knize i jeho vlastních osobních zájmů a životních hodnot. Všichni zúčastnění jen litovali, že exempláře “Triumfu času a pravdy” již není možno – v důsledku rozebrání početně velmi limitovaného nákladu – žádným způsobem získat. Autor knihy, kterému z celého nákladu (278 výtisků) zůstalo, coby “železná rezerva”, pouhých 14 výtisků, všechny neuspokojené zájemce odkázal na chystané elektronické vydání knihy v termínu přibližně do konce září letošního roku: pracuje na něm nejen on, ale především kolega Jan Kučera z Kladna mající na starosti mimořádně náročný a složitý technický převod celé knihy do elektronické podoby včetně propojení bezpočtu číslovaných poznámek, odkazů apod. Jmenovaný se akce v Kuksu nemohl z vážných zdravotních důvodů osobně zúčastnit. Elektronická verze svazku bude oproti druhému, tištěnému vydání (2021) rozšířena přesně o třicet stránek, zahrnujících množství korektur a řadu zajímavých doplňků a aktualizací. Do jisté míry bude možno hovořit o “třetím vydání”. Pro všechny zájemce bude elektronická verze “Triumfu času a pravdy” bezplatně dostupná na webových stránkách ČHäS. Z Kuksu odjížděli účinkující i posluchači s dobrým pocitem, že se pořad sestavený z hudby a mluveného slova, proběhnuvší v zaplněném refektáři se skvělým obecenstvem a ve skvělé atmosféře, mimořádně vydařil, že plnohodnotně nahradil a zřejmě ještě celkovým vyzněním předstihl akce původně připravované na zámku v Hostivici u Prahy (28. března 2020) a v koncertní galerii “Art Space” v Praze (29. listopadu 2021). Na tomto místě jménem ČHäS srdečně děkuji účinkujícím, pořadatelům, správě hospitálu Kuksu, pracovní skupině ČHäS a všem ostatním, kdo přispěli svou pomocí.
S velkým potěšením mohu v tomto členském cirkuláři oznámit,
že počínaje dnem 28. září 2022 jsme uvedli do provozu
elektronickou verzi händelovské monografie “Triumf času a
pravdy”. Jedná se o první elektronické vydání (PDF),
konkrétně o revidovanou a rozšířenou verzi druhého vydání
tiskem. Obsah knihy je strukturovaný. Čtenáři s hlubším zájmem
o dané téma či o jeho širší souvislosti umožnuje i
nesekvenční práci s textem. Na rozdíl od tištěné verze je kniha
v elektronické podobě doplněna velkým množstvím vnitřních odkazů,
jež čtenáři vybavenému vhodným prohlížečem takovýto nelineární přístup
k textu do značné míry usnadňují.
Kniha je komukoliv zdarma k dispozici na webových stránkách ČHäS
(www.haendel.cz) v sekci
“Aktuality”. Může být bezúplatně šířena/sdílena elektronicky pouze
vcelku včetně tiráže. Soubor PDF není povoleno jakkoliv měnit. Kniha
nesmí být bez souhlasu autora šířena tiskem s výjimkou tisku pro
osobní potřebu. Kdokoliv si ji nebo její část může libovolně
vytisknout pro osobní potřebu, případně může tiskem pověřit třetí
stranu, a sice výhradně pro osobní potřebu.
U příležitosti vydání “Triumfu času a pravdy” v elektronické
podobě si připomeňme, že přední stranu (v tiskové verzi vnější
stranu přední desky) pokrývá fotografický snímek hliněného modelu
Händelovy busty od jaroměřského sochaře Petra Nováka (nar. 1957),
který na modelu (výška 66,5 cm) pracoval v únoru a březnu 2002 na
základě objednávky ČHäS ze dne 14. července 2001. Fotografii
hliněného modelu pořídil jaroměřský fotograf Václav Novák (1930–2013),
otec autora busty. Sádrové odlitky busty vlastní v současné době
tito jednotlivci a organizace: autorský odlitek (10. října –
10. prosince 2014 vystavený v benátském paláci Ferro
Fini) – autor busty; originály č. I/VI – Církevní
konzervatoř Německého řádu, Opava; č. II/VI – Händel-Haus,
Halle an der Saale, SRN; č. III/VI – Pavel Polka, Praha
(předseda ČHäS); č. IV/VI – Göttinger Händel-Gesellschaft,
Göttingen, SRN; č. V/VI – Michal Typl, Mníšek pod Brdy
(technický ředitel ČHäS); č. VI/VI – Handel & Hendrix,
London, Velká Británie.
První poznámka k tomu, co se dostalo do
elektronické verze “Triumfu času a pravdy”: v minulých
letech vyvolalo zaslouženou pozornost zjištění, že ve druhé polovině
17. století žil v Horním Šariši (Slovenská
republika) jistý Christoph Händel (1644–?). Jak se ukázalo, jednalo se
o bratrance hudebního skladatele Georga Friedricha Händela ze
strany otce, Georga Händela (1622–1697).
Dotyčný Christoph Händel ml. (křtěný v Halle dne 28. ledna
1644), jeden ze synů hallského kovářského mistra a kotláře, bratra
skladatelova otce Christopha Händela st. (1612–1678) a jeho choti
Marthy, roz. Burckhardtové, je v letech 1675–1685 doložen
v Bardejově, ležícím v Horním Šariši na východním
Slovensku. V souladu s rodovou tradicí se v Bardejově
živil jako konvář a se svou rodinou žil v dnešní ulici Veterná
(Větrná), dle charakteru městské zástavby na její jižní
straně. Ačkoliv původem luterán, v katolickém Bardejově,
obydleném od začátku 14. století karpatskými Němci (název
Bartfeld), konvertoval ke katolické víře. V tamním chrámu
sv. Jiljí (slovensky sv. Egídia) byly pokřtěny jeho děti
Regine (1675), Friedrich (1677) a Johannes Christophorus (1680). Po
roce 1685 se stopy Christopha Händela ml. a jeho rodiny
v Bardejově zcela ztrácejí. Rodina možná nepřežila některou
z epidemických chorob, nebo se vydala za lepším
živobytím…
V červenci 2022 objevila Petra Pavlovičová,
pracovnice Státního archivu v Prešově, v evangelické matrice
z Kežmarku (německy Käsmark/Kesmark), náležejícího
k historickým centrům Spiše na východním Slovensku, zápis
z roku 1668 o narození syna Christopha Christophu Händelovi
ml. a jeho ženě, Marii Sophii. Rodina se tedy nepřestěhovala
z Německa přímo do Bardejova. Bardejovu předcházelo nejméně jedno
bydliště: Kežmarok. Objevený matriční záznam přesně zapadá do mozaiky
dosud známých údajů. Christoph Händel ml. byl ve chvíli narození
potomka v Kežmarku ještě velmi mlád, což lze téměř jistě
předpokládat také u jeho choti. Ke katolictví museli přestoupit
nejpozději v Bardejově, neboť tři z jejich dětí byly, jak
uvedeno výše, pokřtěny v bardejovském katolickém chrámu
sv. Jiljí. Dokumentují to zápisy v chrámové matrice.
V srpnu 2022 nahlédla Martina Dovičáková, pracovnice Státního
archivu v Prešově, pobočka Archiv Bardejov, do bardejovských
daňových soupisů z příslušného období: jméno “Christoph Händel”
figuruje v letech 1681–1685 v seznamech občanských,
strážních a stočných poplatků. V onom časovém úseku tedy
Christoph Händel ml., nejspíše z titulu výkonu svého řemesla,
odváděl daně městu Bardejovu.
(Srov. s členským cirkulářem ze dne 21. září 2006.)
Na tomto místě ještě jednou srdečně děkuji za přínosná zjištění oběma archivářkám. Abychom si mohli utvořit přesnější obrázek rodiny Christopha Händela ml., bude ještě zapotřebí mnoho hodin cíleného výzkumu, pokud do pátrání, jak už tomu často bývá, nezasáhne náhoda.