Všem členům České Händelovy společnosti, z.s. (ČHäS)
celosvětové zamoření
virem COVID-19 způsobilo nedozírné škody ve všech
oblastech lidského činění; ještě dlouho potrvá, než budou vzniklé rány
zhojeny, pakliže celková náprava bude vůbec někdy možná. Jak víte
z našich členských cirkulářů i z prostého pohledu na
faktický stav věcí, virus negativně zasáhl taktéž do činnosti
ČHäS. Především jsme museli odvolat veřejnou oslavu 30. výročí
založení našeho zájmového sdružení připravovanou na 28. březen 2020 na
zámku v Hostivici. Náklady na tisk pozvánky, koncipované zároveň
jako program hostivické oslavy (5.130,40 Kč), jsme odepsali, neboť
nespadaly do žádné z refundačních kategorií. – Rád bych
v této souvislosti vyjádřil naději, že nebudeme nuceni odepsat i
naše letošní dosud neuhrazené členské příspěvky: ty měly být zaplaceny
nejpozději dne 31. března 2021. Prosím proto všechny, kdo svou
základní členskou povinnost zatím nesplnili, aby dlužnou částku
poukázali co nejdříve. Je ostatně s podivem, s jakými
potížemi vybíráme od svých členů jednu stokorunu ročně! A je to
problém, který přetrvává již od samých počátků ČHäS! Aby však nevznikl
klamný dojem: ČHäS netvoří samí chroničtí neplatiči členského
příspěvku – je férové zmínit nikoliv nepočetnou “stálou skupinu”
členů, kteří (byť nepatří k těm movitějším) hradí členské
příspěvky v předepsaném termínu a nejednou i vyšší peněžní
částkou, než je požadována. Jmenované skupině náleží náš upřímný
dík!
I letošní Händelův festival ve skladatelově rodném
Halle, původně plánovaný od 28. května do 13. června 2021, byl zrušen
bez náhrady. Naproti tomu Mezinárodní Händelův festival
v Göttingenu byl ze 13. – 24. května přesunut na termín od 9. do
19. září 2021: pravděpodobnost, že se akce navzdory všem protivenstvím
bude konat, je velká. Vyčkejme tedy, jak se zdravotní situace
obyvatelstva bude nadále vyvíjet.
I když každodenní život určoval virový vetřelec, zaznamenali jsme právě v onom složitém období dlouho očekávanou händelovskou událost: vydání prvního kritického soupisu všech mistrových podobizen. Pořídil jej, na základě několikaletého studia, hamburský univerzitní profesor Hans Joachim Marx, mezinárodně uznávaný specialista na danou problematiku. Výslednou práci nazval: “By Heaven Inspired. Die Bildnisse von Georg Friedrich Händel” = Inspirován nebesy. Podobizny Georga Friedricha Händela. Reprezentativní, opulentně vypravený svazek čítající 400 stran a sestávající ze 100 položek vzniklých před rokem 1800 vydalo v březnu 2021 renomované hudební nakladatelství “Laaber-Verlag”, působící v Lilienthalu v bezprostřední blízkosti Brém, SRN. Čtyři “páteřní” oddíly knihy v českém překladu znějí: “Malby a grafiky ([položky č.] 1–7)”, “Skulptury a plastiky (8–13)”, “Nezaručené portréty (14–70)”, “Historizující portréty (71–100)”. Za nejstarší spolehlivě ověřenou Händelovu podobiznu považuje Marx (nar. 1935) olejomalbu od Balthasara Dennera (1685–1749) asi z let 1726–1728 ze sbírek londýnské Národní portrétní galerie: předmětné plátno (74,9 × 62,6 cm) je zařazeno do soupisu jako položka č. 1; v monografii P. Polky “Triumf času a pravdy” jako ilustrace č. 100. Z kategorie autentických podobizen tedy vypadla velmi oblíbená a používaná miniatura s mladičkým Händelem připisovaná Jacobu (Josephu) Christophu Platzerovi (1659–1733) a zařazovaná do doby kolem roku 1710 – obecně byla považována za nejstarší známé Händelovo vyobrazení (akvarel a kvaš na pergamenu; ovál 6,77 × 4,78 cm – portrét dnes nezvěstný): u Marxe jako položka č. 58, v “Triumfu času a pravdy” jako ilustrace č. 50.
Neméně potěšitelné jsou
nedávné “italské” přírůstky do pokladnice händelovských zvukových
nahrávek. Jedná se o dvě alba kompaktních disků pokrývající
oblast, jež je i mezi znalými a zkušenými posluchači Händelovy hudby
jen velmi málo známa. V této souvislosti je třeba podotknout, že
hudba napsaná skladatelem v průběhu jeho pobytu v Itálii
(1706–1710) dosahuje v některých svých projevech naprostých
vrcholů jeho umění a zároveň dospívá k takové průbojné
modernosti, jakou v pozdějším Händelově díle zažijeme už jen
zřídkakdy. V jeho italských kompozicích se v nejlepším slova
smyslu snoubí nezkrotný mladický elán s dychtivým poznáváním
tehdy nejvýbojnějších skladebných forem a postupů.
První z alb, “Handel in Italy. Cantatas, Arias, Serenata” =
Händel v Itálii. Kantáty, árie, serenata,
soustřeďující nahrávky od různých interpretů z let 1988–2014,
přivedla na svět nizozemská společnost “Brilliant Classics”
v roce 2017 (č. 25496). Jednotlivé disky mají tento obsah: CD 1 –
kantáty pro sólový soprán I; CD 2 – kantáty pro sólový soprán II; CD 3
– kantáta “Arresta il passo” pro 2 soprány; CD 4 – kantáty pro sólový
soprán III; CD 5 – kantáty pro sólový soprán IV; CD 6 – “Alchymista”,
“Apollón a Dafné”; CD 7 – kantáty & sonáty; CD 8 – kantáty pro
sólový soprán V; CD 9 – kantáty pro soprán a kontratenor; CD 10 –
kantáty pro sólový soprán VI; CD 11 – různé sólové kantáty; CD 12 –
serenata “Ákis, Galatea a Polyfémos”; CD 13 – serenata “Ákis, Galatea
a Polyfémos”; CD 14 – italské duety. – Vzhledem ke skutečnosti, že
v albu jsou zastoupeny různé soubory a sólistky a sólisté
z poměrně dlouhého časového rozpětí vzniku nahrávek, vykazuje
rovněž kvalita jejich interpretce určité odlišnosti technického i
uměleckého rázu.
Práce na druhém vydání händelovské monografie Pavla Polky “Triumf času a pravdy” se nezadržitelně blíží ke svému finiši. Autor knihy mezitím provedl její předběžnou korekturu. Technický redaktor nově vysázel text celého svazku stylovým písmem a nyní zpracovává ilustrace: všech 210 původních klasických fotografií bylo nutné naskenovat. Řadu popisek a komentářů k ilustracím autor aktualizoval či korigoval. Tisk monografie, jejíž rozsah přesáhne 600 stran, lze reálně očekávat nejpozději v říjnu tohoto roku. O dalších postupných krocích budou členové ČHäS zpraveni v zářijovém členském cirkuláři. Prozatím si zde z druhého vydání “Triumfu času a pravdy” uveďme další ukázku, tentokrát ze samého začátku knihy:
Ovdovělý vévodský
lazebník a chirurg Georg Händel, vážený měšťan ve starobylém Halle na
řece Sále, si dne 23. dubna léta Páně 1683 přivedl k oltáři
v kostele sv. Bartoloměje v nedalekém Giebichensteinu svou
druhou ženu, Dorotheu Elisabeth Taustovou. Sňatek zpečetil nevěstin
otec, Georg Taust, působící již téměř tři desetiletí
v giebichensteinské farnosti jako sedmý luterský pastor
v pořadí. Ženichovi bylo bez pár měsíců jedenašedesát, nevěstě
dvaatřicet let!
Od roku 1666 obýval Georg Händel s rodinou
prostorný patrový dům “U žlutého jelena” v samém středu Halle
(dnešní Händel-Haus). Zde se manželům rok po svatbě narodilo první
dítě – chlapec, který však „blaze zesnul hned v hodině svého
narození“. Dvacátého třetího února 1685 přišel na svět druhý
syn. V chrámu P. Marie (Liebfrauenkirche) na Tržním náměstí
(Marktplatz) v Halle bylo zdravé novorozeně následujícího dne
pokřtěno Georg Friederich. V knize pokřtěných se dočítáme jména
kmotrů a kmotry: Philipp Pferstorff (“Fehrsdorff”), knížecí správce
z Langendorfu u Weißenfelsu; Anna Taustová, matčina sestra;
Zacharias Kleinhempel, lazebník v Neumarktu, městečku při
severním okraji Halle. Nikdo z nich jistě netušil, že
z nemluvněte vyroste jeden z největších světových hudebních
skladatelů. Těžko si vůbec mohli představit, že celý jeho život bude
spjat s tímto uměním, neboť v rodině dle všeho nebyly známy
hudební tradice vymykající se běžnému průměru.
Přesto je Händelův
rodokmen v mnoha směrech zajímavý. Dědeček z otcovy strany,
kotlář Valentin Händel, se ze své rodné Vratislavi, hlavního města
Slezska, kteréžto historické území patřilo v letech 1335–1742
k Českému království, dostal jako kotlář-tovaryš až do hornického
Eislebenu v podhůří Harzu; zde se oženil a krátce poté se trvale
usadil v nedalekém Halle. – Pradědeček ze strany matčiny Johannes
(Hans) Taust se do Halle přistěhoval se svými rodiči a sourozenci (?)
ze statku v Naundorfu, vesnici ležící východně
u Halle. Obecně přijímaná hypotéza o jeho původu
z Českého království musela být s ohledem na zásadní
faktická zjištění odsunuta do říše legend.
Oba rodiče dali Georgu
Friedrichovi své vynikající charakterové vlastnosti: otec rozhodnost a
praktický smysl, matka vytrvalost a víru. O prvních muzikantských
krůčcích malého Händela nevíme téměř nic. Tradují se pouze
historky. Ty nám barvitě líčí sedmiletého chlapce, jak se kvůli otci,
který v hudbě nespatřoval nic vznešeného, potajmu krade
z postýlky, aby si mohl v podkroví zahrát na malý
klavichord, jejž tam propašoval za pomoci matky či laskavé tety Anny,
roz. Taustové. První hudební dojmy vstřebával nejspíše při poslechu
melodií městských trubačů a během bohoslužeb v chrámu
P. Marie.
Město Halle nad Sálou leží při ústí Bílého Halštrova
(Weiße Elster) do řeky Sály 35 kilometrů severozápadně od centra
Lipska. Jméno “Halle” se poprvé písemně připomíná roku 806
v souvislosti s příkazem vybudovat franskou pohraniční
pevnost (kastel) „na místě zvaném Halla“ („ad locam qui vocatur
Halla“)…
Oznámení ve vlastní věci. Od 24. června do 15. července 2021 se budu nacházet na léčebném pobytu v Lázních Bělohradu. V uvedené době nebude tudíž v provozu úřadovna ČHäS. Prosím proto všechny naše členy, aby se na Společnost se svými event. záležitostmi obraceli až po mém návratu z léčení. Děkuji.