ČESKÁ HÄNDELOVA SPOLEČNOST CZECH HANDEL SOCIETY O O O

Všem členům České Händelovy společnosti (ČHäS)

Vážení přátelé,
Přátelské setkání České Händelovy společnosti u příležitosti 250. výročí úmrtí Georga Friedricha Händela. Někdejší MacNewenův palác v Praze na Novém Městě (Palackého 7/719), 14. dubna 2009. Skupinový snímek. Autorka: Hana Charvátová.

za účasti dvaceti dvou osob (z toho šestnácti členů ČHäS) proběhlo dne 14. dubna 2009 od 18.00 hodin ve stylovém čajovém centru "Neo Tea House" v někdejším MacNewenově paláci, Palackého 7/719, Praha 1 – Nové Město, přátelské setkání ČHäS u příležitosti 250. výročí úmrtí G. F. Händela (srov. s členským cirkulářem ze dne 10. března 2009). Čtyřhodinové setkání se vyznačovalo pohodovou, neformální atmosférou. Po reprodukovaném hudebním úvodu (začátek Händelova oratoria "Saul") přiblížil předseda ČHäS okolnosti skladatelovy smrti v jeho londýnském domě dne 14. dubna 1759 a pohřbu ve Westminsterském opatství dne 20. dubna 1759; podrobně popsal i Händelův náhrobek ve Westminsterském opatství od význačného sochaře Louise Françoise Roubiliaca (1702‒1762), odhalený dne 10. července 1762. Zakládající členka Michaela Freemanová připravila kulinární překvapení v podobě chutného dortu upečeného dle starého anglického způsobu, uprostřed nahoře zdobeného krémově žlutým marcipánovým reliéfním profilem Händelovy hlavy – stejný druh pečiva nepochybně konzumoval i sám mistr! Druhým překvapením bylo živé hudební vystoupení: Beata Altior, řádná členka ČHäS, zazpívala, za doprovodu loutnisty Tomáše Najbrta, moteto Alessandra Grandiho (1586‒1630) "Cantabo Domino in vita mea" ("Budu zpívat Hospodinu po celý svůj život"; vydáno v Benátkách roku 1625). V každém směru se tedy ohlížíme za mimořádně zdařilým společenským podnikem, jemuž navíc přálo i tou dobou neobvykle krásné jarní počasí. Výbor ČHäS ještě jednou děkuje provozovatelům čajového centra "Neo Tea House". Setkání k letošnímu Händelovu jubileu se konalo místo pravidelného jarního semináře ČHäS.

32. Londýnský Händelův festival. Inscenace Händelovy opery "Alessandro" ("Alexandr"). Premiéra dne 30. března 2009 v Brittenově divadle v Londýně. Christopher Lowrey, kontratenor (Alexandr Veliký), a Susanna Hurrell, soprán (Roxana). Foto Chris Christodoulou.

U příležitosti 32. Londýnského Händelova festivalu podnikli předseda ČHäS a technický ředitel, pan Michal Typl, ve dnech 26. března ‒ 1. dubna 2009 pracovní cestu do Velké Británie. Pohostinství jim poskytli, podobně jako v letech předchozích, manželé Peter a Barbara Walkerovi ve svém domě v Croydonu na jižním londýnském předměstí; letenku si výše jmenovaní uhradili z vlastních prostředků. Dne 27. března položili předseda a technický ředitel zdobený šiškový věnec ČHäS (cena: 179 Kč; výdajová položka č. 1690) na Händelův hrob ve Westminsterském opatství v Londýně. Tradiční pietní akt i tentokrát proběhl neformálně, bez církevního obřadu. Dne 30. března přišla na řadu premiéra modernistické, leč vkusné a "neurážející" festivalové inscenace Händelovy opery "Alessandro" ("Alexandr"), HWV 21, v Brittenově divadle v sousedství Royal Albert Hall; režisér William Relton dílo situoval do 30. let 20. století do typického prostředí anglické univerzitní koleje se sportovními zápasy (rugby) a studentskými kratochvílemi… Již dne 27. března si oba účastníci cesty prohlédli v londýnském Muzeu nalezince (The Foundling Museum) tematickou výstavu "Händel lidumil" ("Handel the Philanthropist"; od 16. ledna do 28. června 2009) k 250. výročí skladatelova úmrtí. Předseda ČHäS navštívil kromě toho, dne 30. března, rozsáhlou výstavu "Van Dyck a Británie" ("Van Dyck and Britain") v galerii Tate Britain, mapující slavné působení vlámského malíře sira Anthonyho van Dycka (1599‒1641) na území ostrovního království (1620‒1621 a od r. 1632). Mimo vlastní Londýn nebyl tentokrát podniknut žádný výjezd; nejdále od středu města se jmenovaní zástupci ČHäS dostali (29. března) na zámek Syon House, londýnské sídlo vévody z Northumberlandu, a nedaleký zámeček Marble Hill House, postavený v letech 1724‒1729 britským králem Jiřím II. (1683‒1760; vládl 1727‒1760) pro jeho milenku Henriettu Howardovou (1688‒1767).
V londýnském Händelově domě (Handel House Museum) probíhá od 8. dubna do 25. října 2009 výstava "Odhalený Händel" ("Handel Reveal'd"), zaměřená na hallského rodáka jako člověka – na jeho přátele, finanční záležitosti, zdraví i lásku k jídlu a pití. Více informací na "www.handelhouse.org".

Mezinárodní Händelův festival v Göttingenu 2009. Záběr z inscenace Händelovy opery "Admeto, Re di Tessaglia" ("Admétos, král thessalský"). Premiéra dne 26. května 2009 v göttingenském Německém divadle. Kontratenorista Tim Mead v roli umírajícího Adméta. Sklání se nad ním tanečník, jenž znázorňuje dotírající nemoc. Foto Theodoro da Silva.

Letošního Mezinárodního Händelova festivalu v Göttingenu se za ČHäS zúčastnili, 30. května ‒ 3. června, s použitím osobního automobilu ČHäS, předseda a zakládající člen Jindřich Chval. Hlavním dílem festivalu, probíhajícího pod jednotícím názvem "Händel – fascinace & inspirace" a pod záštitou britského korunního prince Charlese, byla skladatelova opera "Admeto, Re di Tessaglia" ("Admétos, král thessalský"), inscenovaná celkem šestkrát (!) v prostorově odpovídajícím Německém divadle. Režisérka Doris Dörrie umístila děj opery, nanejvýš citlivě, do prastarých časů japonského císařství. Jako velmi přínosné a nečekaně působivé se ukázaly choreografické kreace japonského tanečníka Tadashiho Enda (Endo) a tanečního souboru Mamu Dance Theatre; tyto výstupy se odvíjely zcela v souladu se zpívanými texty: expresivně je dále ozřejmovaly a umocňovaly. Hudební složku měl "na starosti" Nicholas McGegan, umělecký ředitel festivalu, zahraniční čestný člen ČHäS. Celkový dojem byl doslova strhující.

Händelův festival v Halle nad Sálou 2009. Záběr z inscenace Händelovy opery "Il Floridante". Premiéra dne 5. června 2009 v hallské opeře. Zleva: Sonya Yoncheva, soprán (Rossane); Mariselle Martinez, mezzosoprán (Floridante); Virpi Räisänen, alt (Elmira). Foto Oper Halle.

Na mezinárodním Händelově festivalu v Halle nad Sálou (motto: "Händel – Evropan"; pod společnou záštitou britské královny Alžběty II. a německého spolkového prezidenta Horsta Köhlera) zastupoval ČHäS, od 3. do 7. června 2009, pouze předseda. Jednalo se dozajista o největší händelovský podnik v celé dosavadní historii – sám skladatel by se býval divil, kolik jeho hudby v daném časovém rozpětí (od 4. do 14. června) zaznělo! K tomu je třeba připočítat nepřehledné množství nejrůznějších doprovodných akcí. Z Händelových operních titulů navštívil předseda ČHäS (5. června) scénické provedení "Il Floridanta", hudebně nepříliš výrazné, režijně dosti nevábné, avšak ve srovnání s jinými modernistickými "interpretacemi" mistrových oper stále ještě umírněné a logické. Mezinárodní vědecká konference (8. ‒ 10. června) se věnovala tématu "Händel – Evropan". V rámci svého proslovu na členském shromáždění mezinárodní Společnosti Georga Friedricha Händela ve velkém sále hallského Stadthausu (6. června) tlumočil předseda ČHäS pozdravy od českých händelovců a zmínil se o úspěšných provedeních Händelovy opery "Rinaldo" v pražském Stavovském divadle i o chystané produkci Gluckovy opery "La Danza" v zámeckém divadle v Mnichově Hradišti (viz níže); nakonec připomněl nedávná úmrtí dvou významných členů ČHäS: Rudolfa Pečmana a Mervyna Loft-Simsona (srov. s členským cirkulářem ze dne 10. března 2009).
Výbor ČHäS touto formou srdečně děkuje dále jmenovaným hostitelským subjektům, bez nichž by předmětné festivalové cesty nebylo možné uskutečnit: manželé Peter & Barbara Walkerovi (Londýn); pan Ezra Wolfhart Kurth & paní Dinah Epperleinová (Göttingen); mezinárodní Společnost Georga Friedricha Händela (Halle nad Sálou).

Pohlednice rodného domu Georga Friedricha Händela v Halle nad Sálou, vydaná v roce 2009. V pravém dolním rohu výřez ze skladatelovy podobizny z doby kolem roku 1715. Obraz vnikl patrně v okruhu švédského portrétisty Michaela Dahla (1659?‒1743), působícího většinu svého života v Londýně. Olejomalba na plátně. 76,5 × 64,0 cm. Stiftung Händel-Haus, Halle nad Sálou, SRN. Sign. BS-I, 113.

Dne 15. dubna 2009, u příležitosti letošního 250. výročí Händelova úmrtí, byl po rozsáhlých stavebních úpravách znovu otevřen skladatelův rodný dům v Halle nad Sálou (Händel-Haus). Muzejní expozice byla kompletně přebudována; nyní zaujímá výstavní plochu 550 m2 (dvě podlaží). Její obsahová a estetická koncepce je ovšem přijímána s jistými rozpaky.
Jako malou pozornost zasíláme v příloze dvě pohlednice z hallského Händel-Hausu. Jedna je věnována letošnímu mistrovu jubileu, jedna (dělená, se třemi záběry) vlastnímu domu. Plochu jubilejní pohlednice vyplňuje výřez z Händelovy olejové podobizny od Johna Theodora Heinse (kol.1697‒1756) z roku 1740 (srov. s členskými cirkuláři ze dne 23. března 2006 a 21. června 2006). V pravém dolním rohu dělené pohlednice je otištěn výřez z dosud téměř neznámé olejomalby (76,5 × 64,0 cm), kterou Händel-Haus získal v březnu 2009. Mezitím bylo počítačovou simulací potvrzeno, že na obraze je skutečně zachycen Georg Friedrich Händel. Časově lze plátno zařadit do prvních skladatelových let v Londýně, tedy do doby, kdy byl stár kolem třiceti let. Na veřejnost se tak dostala nejstarší dochovaná autentická podobizna hallského rodáka. Dohady přetrvávají ohledně autorství obrazu. Nejnověji se uvažuje o okruhu švédského portrétisty Michaela Dahla (1659?‒1743). Dahl, rodák ze Stockholmu, působil většinu svého života v Londýně.

Dne 13. září 2009 od 16.00 hodin spolupořádá ČHäS Desátý vzpomínkový koncert v kolínské synagoze, s podtitulem "G. F. Händel: Světská hudba a duchovní skladby na starozákonní náměty" (součást série koncertů "Pocta Händelovi"). Za řízení Vítězslava Podrazila, tajemníka ČHäS, vystoupí Lucie Silkenová (soprán), Edita Keglerová (cembalo), smíšený sbor Naši pěvci a Orchestr Atlantis.

Joseph-Siffred Duplessis (1725‒1802): Christoph Willibald Gluck (1714‒1787). Olejomalba na plátně z roku 1775. 99,5 × 80,5 cm. Uměleckohistorické muzeum, Vídeň, Rakousko.

Ve spolupráci se Společností přátel barokní kultury (Baroccoco) se sídlem na zámku v Mnichově Hradišti se ČHäS v roce 2009 podílí na jedné hudebně-divadelní produkci, opět v historickém zámeckém divadle v Mnichově Hradišti. Program tentokrát vyplní La Danza ("Tanec") Christopha Willibalda Glucka (1714‒1787), componimento drammatico pastorale (pastorální opera) o jednom dějství na libreto Pietra Metastasia (1698‒1782); dílo bylo poprvé uvedeno dne 5. května 1755 na císařském zámku Laxenburku u Vídně. Účinkující: Nice (nymfa) – Irena Troupová, soprán; Tirsi (pastýř) – Jaroslav Březina, tenor; orchestr Musica Florea; taneční soubor Hartig. Choreografie a režie: Helena Kazárová; dirigent: Marek Štryncl. Termín: sobota 19. září 2009 od 17.00 hodin. Rezervaci vstupenek lze od 1. července 2009 zajistit na adrese Společnosti přátel barokní kultury (Baroccoco): V Lipách 743, 295 01 Mnichovo Hradiště; tel.: 326773098 (8.00 ‒ 16.00 hodin kromě pondělí); fax: 326772198; e-mail: baroccoco@post.cz. Informace jsou k dispozici také na Internetu: "www.mnichovo-hradiste.cz" (oddíl "Kulturní přehled").

Johannes Brahms (1833‒1897) v roce 1853. Fotografie z navštívenky (formát navštívenky: 6,3 × 10,3 cm). Výřez. Brahmsův institut při Vysoké hudební škole v Lübecku, SRN. Dig.obr.č. 10040.

Mladičký Johannes Brahms (1833‒1897) měl někdy docela klukovské nápady a bez rozpaků je uskutečňoval. Tak mu například nějakou dobu dělalo velkou legraci, když zazvonil u dveří některé z hamburských vil a s nejvážnější tváří se ptal, zda tam bydlí a je doma některý z dávno už mrtvých velkých skladatelů nebo spisovatelů. Zvláště na Händela se rád ptával a tuze se v duchu smál, když mu vysvětlovali, že se asi zmýlil v čísle, a doporučovali, aby se na toho pána pozeptal v sousedství… [Převzato z publikace Přemysla Pražáka (1908‒1966) "Malá preludia. Dětství a mládí slavných skladatelů". Supraphon, Praha 1981. Čtvrté vydání; str. 203.]

V Praze dne 24. června 2009.
Pavel Polka, předseda ČHäS, v.r.
* * *